Biodata .....
Pengajar Zazfotomedia.

Saya Azani  bin Che Din di lahirkan pada 1954 dan dibesarkan di Jitra, Kedah.  Telah bertugas di Jabatan Perkhidmatan Pos dan kemudiannya bertukar kepada Pos Malaysia Bhd.  Jawatan terakhir saya sebagai Ketua Pos, Pejabat Pos Besar, Pulau Pinang sebelum itu sebagai Ketua Unit Kualiti, Pos Malaysia Negeri Pulau Pinang.

Mula meminati  bidang fotografi semasa di sekolah rendah 1964. Kamera pertama digunakan jenis ‘Diana F’ menggunakan filem jenis ‘120’.

Semasa  dalam tingkatan dua 1968 telah menggunakan kamera bejama YASHICA-D twin lens filem jenis 120-12 exp.  Dari sinilah bermula saya sebagai photographer  di majlis perkahwinan. Pada zaman ini gambar perkahwinan cuma 4 keping sahaja. Dua kali snap berduduk dan dua kali berdiri. Selepas itu diberi kepercayaan untuk mengambil gambar  penuntut setiap kelas di sekolah-sekolah.

Pada masa ini tidak ada kelas fotografi  oleh kerajaan atau swasta seperti sekarang. Hanya ada satu kursus sahaja  di Pusat Latihan Belia Pertak. Saya cuba memohon tetapi ditolak kerana saya berkelulusan SPM mereka cuma terima pelajar yang gagal  SRP

Saya sedang mencetak gambar 1972
Saya amat berterima kasih kepada Cikgu Razali yang pertama kali menujudkan Kelab Kamera Sekolah Menengah Pulau Nyior, Jitra. Walau saya telah meninggalkan sekolah ini, diatas rayuan saya, Cikgu Razali menerima saya sebagai ahli Kelab Kamera.  Disini lah saya mula mempelajari ilmu fotografi. Apa itu fokas, aperture, speed, rule of third dan lain-lain lagi. Disamping itu juga  saya diajar bagaimana memproses dan mencetak gambar  hitam putih.

Oleh kerana minat dan kesungguhan saya dalam fotografi saya telah menjadi tenaga pengajar di Kelab Kamera sekolah tersebut.

Dalam tahun 1974 saya bertugas di Kuala Lumpur dengan wang gaji saya, saya dapat memberi sebuah kamera SRL  jenis ‘Pentax K1000’. Kamera ini lah banyak memberi pengalaman dan pulangan kepada saya. Pada masa susah kita nak jumpa orang menggunakan kamera SLR.  Saya menjadi jurufoto perkahwin hampir setiap hujung minggu ada saja tugas saya.

Bersama Tn.Hj. Hamzah Hurmin
Disamping menjadi jurufoto perkahwinan saya juga menjadi  jurufoto untuk jabatan saya. Kerana saya saja yang mempunyai kamera dan jabatan tidak mempunyai unit multimedia seperti  sekarang.  Dalam tahun 1976 saya menjadi ahli ‘ASFON’  di Kuala Lumpur satu-satunya kelab fotografi  yang ada di Malaysia pada masa itu Presidennya Tn.Hj.Hamzah Hurmin dan En. Ridwan Ahmad atau Ridwan Fotomedia (Pak Wan). Mereka inilah otai dan idola saya sehingga sekarang.

Dalam tahun 1980 saya bertukar ke Pulau Pinang dan meneruskan keria saya sebagai jurufoto perkahwinan dan jurufoto untuk jabatan saya.  Saya terpaksa mengurangkan aktiviti  jurufoto saya kerana tugas saya sebagai kakitangan kerajaan lebih perlu diberi perhatian.

Saya besara dalam tahun 2010 bagi memenuhi masa lapang saya, saya bercadangan untuk memberi ilmu fotografi kepada pemininat fotografi. Kerana pada masa tersebut saya dapati tidak ada atau susah untuk mencari kelas yang mengajar fotografi kalau ada pun cuma di Kuala Lumpur sahaja.

Saya memulakan kelas saya yang pertama pada 11 Februari 2010 di Seberang Prai.

Memandang telah ramai yang telah mengikuti kurusu ini, saya berfikir bagaimana kah untuk mengumpul semua mereka semula. Jadi saya dengan sokongan rakan-rakan saya menubuhkan  KELAB FOTOGRAFI WILAYAH UTARA MALAYSIA  Dengan adanya kelab ini dapat semua peminat fotografi berjumpa, ber tukar pengalam dan menambahkan lagi pengetahuan dalam bidang fotografi.

Salam dari saya.

Azani bin Che Din

Pengikut

KURSUS FOTOGRAFI